Electrolux ZUA3810 zwart, blauw

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 3 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Electrolux ZUA3810 zwart, blauw op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

6,8

mmmiek 31-07-2011

Mooie stofzuiger die goed en krachtig zuigt. Vooral de geurtjes die er niet meer zijn bij het zuigen (door een volle zak) is super. Echter na 3 weken bleef het snoer vastzitten en was geen beweging meer in te krijgen. Moest dus terug voor reparatie waardoor we de zuiger wel 6! weken kwijt waren. Dat ging dus snel stuk! Gisteren bij het zuigen sprong het plastic knopje van de buis af, waarmee je de voet van de buis kunt halen. Het kon er wel weer op, maar al met al verhoogd het de duurzaamheid niet. Verder is het qua zuigen een super machine!

franc345 03-05-2011

---------- update review 03-05-2011 ----------
De slechte ervaring van Jack the box brengt me ertoe mijn belofte voor een vervolgreview in te lossen.
Ik snap niet hoe hij de telescoopbuis heeft stukgekregen, dat ding is van metaal, dus dat wordt garantie (twee jaar) lijkt me.

Bij mijn ZUA3810 is echter ook wat kapot gegaan: de houder van het hulpstuk is afgebroken., Weet niet hoe, want dat was gebeurd nadat een gast het apparaat gebruikt heeft, en ik wete niet wat zij ermee gedaan heeft. Nieuwe houder besteld via de site: heel goedkoop, € 2,24, binnen een paar dagen geleverd; alleen jammer dat de verzendkosten bijna €7 bedroegen.

Verder ben ik nog steeds heel tevreden over de stofzuiger. Hij zuigt als een tierelier, en natuurlijk zonder verlies van zuigkracht zoals dat ook hoort bij een stofzakloze stofzuiger. Daardoor moet je wel opletten dat er niet teveel stof in de plastic opvangbak zit, want die was laatst bij mij na drie keer zuigen al vol. En dat geeft nadelen.

De vorige keer had ik nl nog mijn twijfels over het stofvrij-zijn van de zuiger, en de werking van de luchtfilters.
Die filters zijn goed, heb ik vastgesteld, dus die hoef ik niet door betere te vervangen. Wél is het zo, dat om stofvrij te werken je het beste na iedere keer stofzuigen de opvangbak kunt leeggooien, want wanneer de bak vol is, blijft het stof achter het interne luchtkanaal hangen, en moet je die stof niet alleen lospeuteren met de vingers, maar kan de stof ook wat in het rondvliegen, en buiten de vuinisbak belanden.
En dan schiet je je doel voorbij.

Voor de rest is het een feest, dat stofzuigen. De buis met borstel is licht, en de borstel stuurt goed, dus je hoeft nauwelijks moeite te doen om heen en weer te gaan. Het enige hulpstuk, een ronde borstel die omgevormd kan worden tot kleine borstel, is heel practisch. Het snoer is lekker lang, en het totale apparaat heel licht dus je kan moeiteloos de hele trap stofzuigen
De zuigkracht is enorm, waardoor je bijna de hele tijd op minimaal vermogen (electronische regeling van 1400 tot 2100 watt) kunt zuigen, waarbij het geluid tamelijk minimaal wordt.

Ik heb de waardering iets naar beneden bijgesteld vanwege het breken van de hulpstukhouder- ook al is dat maar gewoon een klein stuk simpel plastic. En ook het feit dat je moet letten op de vulgraad van de stofopvangbak is een minpuntje, vooral vanwege het stof dat bij het legen vrijkomt wanneer je dat niet in de gaten houdt.

Toch ben ik heel blij met deze stofzuiger, die er ook zo mooi uitziet, dat ik hem uit luiheid gewoon in het zicht kan laten staan.
Blijft zeer aanbevelenswaard !

---------- oude review 11-03-2011 ----------
Omdat ik de laatste tijd een allergie voor huisvuil heb, is stofzuigen belangrijk voor me geworden. vroeger deed ik het éénmaal per twee weken, tegenwoordig twee keer per week. Maar de 20 jaar oude miele 230 die ik had zuigt wel goed,maar ik werd er steeds zieker van: hoesten, snotteren, prikkende jeuk op mijn gezicht etc. De conclusie was dat die oude stofzuiger vooral stof verplaatste.

Dus omgekeken naar een andere. Ik had een paar wensen:
- degelijkheid, dus minimaal metalen buizen, omdat plastic de torsiekrachten niet goed verdraagt ( zie daarover mijn opmerkingen bij de dyson dc29 origin, http://www.kieskeurig.nl/stofzuiger/dyson/dc29_origin/reviews/340629/ ).
- een lang snoer zodat ik zonder van stopcontact te wisselen de vaste trap kon stofzuigen, minimaal 10 m-.
- liefst zonder stofzak, gewoon omdat dat kán
- goede en afwasbare filters om de uitgaande lucht te zuiveren
- een paar accessoires voor het zuigen van trap en meubels
- kosten onder de €200
- moet goed gerecenseerd zijn

Gezien mijn kritiek op de Dyson dacht ik uit te komen bij Miele. Maar daarvan zag ik alleen modellen met stofzakken. Bosch en Siemens hadden een paar stofzakloze modellen,maar die waren aan de prijs. En over de goedkopere Philips modellen was men niet echt juichend.

Toen kwam ik bij de Kijkshop en zag daar de electrolux zua3810 staan. Wist er niks van, had geen recensie ervan gezien, maar zag er flitsend blauw uit, wel overal plastic, maar geen troep. Met twee uitwasbare filters waaronder een hepa 12 filter ( 5 promilie doorgifte van stofdeeltjes), 2100 watt regelbare motor, metalen buizen etc. Er zaten ook nog rubber wielen op, en een direct uitneembare stofcassette. En dat voor € 179 incl 2 maanden proeftijd, bij ontevredenheid geld terug !!!
Kijk, dat is nog eens vertrouwen hebben in je produkt!
Ik moest er toch over nadenken- ik wou eigenlijk een groene..-, maar toch maar gekocht. 2 jaar fabrieksgarantie, 2 weken omruilgarantie bij Kijkshop, maar eerst die proeftijd geverifieerd. Stond op de site van Kijkshop, en Electrolux bevestigde de actie (heel dit jaar).

Dus zojuist de stofzuiger geprobeerd. Eerst uit de zeer verzorgde verpakking gehaald. Van die verpakking alleen krijg je al pride of ownership ! Boekje, metaalbuis ( met clickstanden), vloerborstel, en multifunctioneel combiborsteltje ( dat bij niet gebruik op de buis geclickt kan worden).

Het borsteltje bleek heel handig voor de trap. Bovendien is de machine licht (een kilo of 5) en makkelijk met 1 hand te dragen terwijl je met de andere hand de slang vast hebt. Het apparaat heeft ook geen uitstekende delen, is gestroomlijnd vormgegeven. Snoer was ook lang zat (meter of 12), ik kon niet alleen de hele trap, maar ook de overloop vanuit dezelfde contactdoos doen. Daarna de slaapkamers gedaan met de parketstand van de grote borstel (28 cm breed, 6 cm hoog), ging ook prima. Daarna de gang met tapijt gedaan, ik moest de schuif op de buis wat open zetten. In de keuken weer de parketstand,en in de woonkamer ( met vogels) weer de tapijtstand. Daar heb ik ook maar de electronische regeling naar beneden bijgesteld. Zelfs bij de laagste stand zoog ie losliggend vogelzaad op! Bijna fluisterstil ook !
Ik ging nog eens boven de omhooggerichte luchtuitlaat hangen, ter controle...

Daarna het apparaat uitgezet, het platte aansluitsnoer opgerold, en dat ging wat lastig: zijn platheid laat je de stofzuiger er makkelijk overheen rijden, maar het oprollen ervan luistert nauwkeuriger, dus ik moest eerst de kabel rechtuit leggen om het in een keer te kunnen laten oprollen. Toen de stofcassette uitgenomen: greep van de cassette vastpakken, omhoogtrekken, en boven de vuilnisemmer, met schuif aan de zijkant openklappen, en leeggooien. Ik denk dat er een kwartliter stof etc uit kwam. Indrukwekkend !
Er blijft wel wat stof in de cassette achter,maar dat valt gewoon uit te spoelen, de cassette is gewoon plastic.

Na het stofzuigen was ik natuurlijk benieuwd naar hoe de stofuitstoot geweest was. Dat ging. Mijn neus prikkelde een beetje, maar niet dat je de adem ontnomen werd. Ben toen een paar uur weggeweest, en thuisgekomen was de lucht fris, al voelde ik wel een licht prikken op mijn gezicht. Maar die is er dan ook buitengewoon gevoelig voor.

Al met al ben ik zeer tevreden over deze stofzuiger. Zuigt prima, geen stofzakken, makkelijk te legen, (Ik denk toch goed) zuivere uitstootlucht, regelbaar vermogen, goede borstels,lang en plat snoer, licht en wendbaar, en je kunt ook nog eens op drie manieren het apparaat opbergen: buis klemmen op liggende of op rechtopstaande zuiger, of slang om stofzuiger gedraaid en buis er los bij.

Over deze stofzuiger is gewoon goed nagedacht door de fabrikant, en dat doet deugd. Ik zal over 2 maanden-einde van de uitprobeerperiode- nog eens een vervolg schrijven.Misschien heb ik dan toch een nog beter (0,5 promille) luchtfilter EFH13W HEPA13 gekocht

Jack in the Box 01-05-2011

Leek een mooie goedkope zakloze stofzuiger. Nu na ruim een maand heeft de telescoopbuis het begeven. Op internet gekocht, dus dat wordt opsturen en (lang?) wachten. Voor mij geen electrolux meer